.

.

E-posta Yazdır PDF

Harama Besmele Çekilirmi?

Mehmet Paksu – Bugün

Dinî kaynaklarımızdan Fıkh-ı Ekber ve Dâmâd’da, bu konuda şöyle bir kayıt düşülür:

“Bir kimse, haram olduğu kesin olarak bilinen şeyleri yaparken ‘Bismillah’ derse, imanına zarar vermiş olur. Mesela; kumar oynarken, şarap içerken, zina ederken, tavla zarlarını eline alıp atmadan önce, yenmesi haram olan bir malı yerken ‘Bismillah’ derse inancını kaybeder. Çünkü bu insan Allah’ın ismini hafife almış, onunla alay etmiş oluyor”

Ancak bu kişi daha sonra pişmanlık duyar, tövbe eder, tekrar kelime-i şehadet getirirse, yeniden iman nimetine kavuşmuş olur.

Farkında olmadan, (bir alışkanlık olarak) harama başlamadan önce ‘Besmeleyi’ söyleyen kişi, imanını kaybetmese de yine de büyük bir vebal altına girer.

Böyle bir hareketin imana aykırı olduğunu bilmeden yapan kimselerin durumuna gelince; Hanefî mezhebine bağlı birçok âlim, cehaleti özür olarak kabul etmediklerinden bu kimsenin imanın tehlikeye girdiği kanaatindedirler. Fakat cehaleti bir mazeret gibi kabul eden bazı alimler böylelerinin dinden çıktığı kanaatinde değiller.

Sakal tıraşı olurken “Besmele” söylemek ise bunlardan farklıdır. Sakalı tıraş etmek hakkındaki “haram” hükmü, bıraktıktan sonra tekrar kesme hali için söz konusudur.

Gazzalî, Nevevî ve Remlî gibi müctehid imamlarsa sakal tıraşını sadece bir mekruh olarak görüyorlar. Böylece sakalını tıraş eden kimse, sadece bir sünneti terk etmiş oluyor.

Sakal tıraşı olurken “Besmele” çeken kimsenin imanına bir zarar gelmez, ancak tıraştan önce “Besmele” söylenmemesi daha doğru olur.

 

YORUM:

Yazar M. Paksu, evvela Hanefi kitablarından bahisle yola çıkmış, sonra Şafii mezhebinin kaynaklarına dönmüş ve işine gelen fetvayı Şafiye göre vermiş, ama düşünmedi mi mezhebleri birleştirmek asıl mezhebsizliktir. Ayrıca şafiide sakal kesmenin mekruh olması demek, haram olması demektir, zira şafiide mekruh mutlak zikredilince haram demek anlaşılır.

Netice olarak kıvırmanın manası yoktur, Hadisi şerifte -Müşriklere muhalefet edin, sakallarınızı uzatın, bıyıklarınızı kısaltın- buyruldu. Bu emir vucub içindir, tartışması olmaz.

Zaruret halinde kişi tıraş olmayıp bir numara makine ile sakalını alırsa, haramdan kurtulmuş olur ama bid'atten kurtulamaz. En güzeli sünnet üzere olan bir tutam sakal olması ve bıyıkların kısaltılmasıdır. Fıtratı değiştirmeyelim, kendi cematimize göre fetva uydurmayalım. Takva olanlara korku yoktur, müjdesine nail olmak için gayret edelim. Ehli kitab ile yüz-göz olanlar mutlaka taviz vereceklerdir. Aşşahu teala takva yolundan bizleri ayırmasın.


Yasal uyarı : Sitedeki sohbet, yazı ve resimler; üzerinde hiçbir değişiklik yapılmadan ve kaynak göstererek alınabilir.
Üzerinde değişiklik yapılması, ticari amaçla kullanılması hukûken yasaktır.