CİZYE -EHLİ KİTABTAN ALINAN VERGİ- HAKKINDA BÖLÜM
Cizye,
sulh ve karşılıklı rıza ile konunca değiştirilmez. Eğer belde savaşla feth
edilirse ve ahalisi arazi üzerinde yerleştirilirse zenginliği zahir olan
kişiler üzerine senede kırk sekiz dirhem cizye konur. Orta halliler üzerine
bunun yarısı konur, çalışmaya gücü yeten fakirler üzerine dörtte biri konur.
Cizye,
ehli kitap, acem olan mecusi ve putperest üzerine ko-nur. Araplar üzerine,
mürtedler üzerine cizye konmaz. Bu ikisinden ancak islam veya kılıç (öldürülmek) kabul edilir. Bu ikisinin kadınları ve küçük çocukları esir yapılır.
Çocuk,
kadın, köle, mükateb, yaşlı, ihtiyar, kötürüm, kör ve ayağı kesik olan,
kazanamayan fakir, insanlara karışmayan rahib üzerine cizye konmaz.
Cizye
senenin başında vacib olur. Her ayda, o ayın taksitleri alınır. Müslüman
olmakla veya ölümle cizye düşer. Tekerrur ile (geçmiş senelerin cizyesi) birbirine katılır,
imameyn buna muhaliftir. Arazinin haracı böyle değildir (tedahul etmez,
ayrıca alınır.)
Bizim
yurdumuzda kilise veya havra veya tapınak yapmak caiz değildir. Yıkılmış olan,
nakil olmaksızın tamir edilir.
Zimmi
olan, müslümanlardan kıyafetiyle, bineğiyle, eğeriyle ayrılır. (farklı olur.[1])
Ata binemez, silah yapamaz, kuşağını gösterir[2],
palan gibi olan (adi) eğere biner, en uygunu zaruret olmadıkça bineğe
binmeye bırakılmamasıdır. Hayvana bindiği vakit müslümanların toplandığı
yerlerde hayvandan iner.[3]
İlim
ehline, zahidlere, şereflilere ait olan elbiseyi giyemez. Zimmilerin kadınları, yollarda ve hamamlarda
ayrılır. Kapısının üzerine, ona istiğfar edilmemesi için alamet konur. Selam
ile baş-lanılmaz. Yol ona daraltılır.
Cizyeyi
ayakta olarak verir, cizyeyi alan (görevlimiz)
oturduğu halde onu silkeleyerek ve sert davranarak cizyeyi alır. Cizyeyi öde,
ey zimmi! veya ey Allahın düşmanı! denir.
Onlarla
yapılan anlaşma, cizye vermediği için bozulmaz. Veya bir müslümanla zina
etmesiyle veya müslümanı öldürmesiyle veya Peygamberimize (Sallallahu aleyhi ve sellem) sövmesiyle ahdi bozulmaz.
Belki daru-l harbe kaçmasıyla veya bizimle harb etmek için bir mevzıyı ele
geçirmeleriyle (zimmet akti bozulur) mürted gibi olurlar, fakat esir
edilse köle yapılırlar, mürtedler ise öldürülürdü.
[1] İşte islamın izzetinin sebeblerinden biri de kıyafetle
kafirlerden ayrı olmamızdır.
[2] Kuşağında kafir olduğunun alameti vardır.
[3] İslama karşı tazim etmeleri gerekir. Bu tazimi onlara
yaptırmazsak, şimdi onlar bizimkilere bunu yaptırmaktadırlar.
EDİTÖR:
İslam padişahları, ehli kitabla dostluk neticesinde bu vergiyi kaldırmışlar ve en büyük hatayı yapmışlardır. Halbuki Hazreti Ebu Bekir r.a., daha Efendimizin s.a.v vefatından bir kaç gün geçmesiyle ayaklanıp zekat ve cizye vermeyeceklerini söyleyen kabilelerin -müslümanı ve gayrı müslimi- tamamıyla savaşmış ve hepsini emre itaat ettirmiştir. Eğer müsamaha etseydi, daha o gün islamın hakimiyyeti bitecekti. Şimdi bizim durumuzun ne kadar acıklı olduğunu anlayalım. Tevbe suresindeki ayeti kerimenin emriyle onlardan cizyeyi almak hükmünü kim uygulayacak?
< Önceki | Sonraki > |
---|