Allah Resulü’nün Ordu Ve
Seriyye (müfreze) Kumandanlarına Râyeler Bağlaması, (bayrak vermesi) İslâm'da İlk Olarak Bağladığı
Râye Ve Kimin İçin Bağladığı
Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve sellem) hicretin ikinci yılında Ubeyde b. Haris b. Abdülmuttalib b. Abdümenâf’ı bir seriyye’nin başında gönderdi ve kendisine bir râye bağladı. (çektirdi, verdi), İbn İshak şöyle der: “Bize ulaştığı kadarıyla bu, Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve sellem) Müslümanlardan biri için bağladığı ilk râyedir.” Yine ikinci yılda Hamza b. Abdülmuttalib'i başka bir tarafa gönderdi. Bazıları bunun ilk verilen râye olduğunu söylerler. Bu iki seriyyenin gönderilmesinin birbirine yakın zamanlarda olduğu düşünülerek iki görüşün uzlaştırılması ihtimal dâhilindedir.
İshak b. İbrahim er-Remlî
Şâm bâdıyesı hadislerinden olarak Haram b. Abdurrahman el-Has'amî yoluyla Ebû
Zur'a el-Fezaî es-Sümâlî den şu tahricde bulunur: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve sellem) ona râye olarak bir arşına (zira=90 cm) bir arşın ebadında
beyaz bir kumaş parçası verdi." Hz. Peygamber ona râye'yi verdikten sonra
"Ey Ebû Zur'a, kavmine gît ve içlerinde kim Ebû Zur'a'nın râyesi altına
girerse emniyettedir' diye ilanda bulun" buyurdu. Ebû Zur'a, ben de öyle
yaptım, der.
Râyelerde
Hilâl Şekli
İbn Hacer el-İsâbe’de
Sa'd b. Mâlik el-Ezdî'nin tercümeihâlini vererek İbn Yunus'tan şu bilgiyi
nakleder: Sa'd b. Mâlik, Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve sellem) elçi olarak
geldi, Rasülullah ona kavmi için siyah bir râye verdi. Râye' de beyaz bir hilal
vardı. Sa'd b. Mâlik Mısır fethine katılmış olup orada soyundan kimseler
bulunmaktadır. İslâmî râye’deki
hilal şeklinin menşei de böylece anlaşılmış olmaktadır.
Allah
Resulümün Liva (sancak) Ve Râyelerinîn Renkleri, Râye'sînîn Adı Ve Beyaz
Liva’sına Yazılan Yazı
Beyaz: İbn İshak şöyle der: Hz. Peygamber (Sallallahu
aleyhi ve sellem) Büyük Bedir Gazvesinde livâ yı Musab b.Umeyr’e verdi. İbn
Hişâm, bu liva' nın beyaz olduğunu söyler. Nesâi ve Ebû Davud'un
Sünenlerinde Cibir’den şu rivayet nakledilir "Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve sellem) Mekke'ye girdiği
günkü livası beyazdı."
Sarı: Ebû Davud'un Sünen'inde, Simâk b. Harb'den, onun kendi
kavminden bir adamdan, onun da bir başkasından yaptığı şu rivayet zikredilir: "Hz. Peygamberin (Sallallahu aleyhi ve sellem)
râye’sini sarı gördüm"
Toz Rengi: İbn Cemea Muhtasara's-siyer'de Resulullah'ın (Sallallahu
aleyhi ve sellem) silâhı babında şöyle der: Onun toz rengi bir livâsı vardı.
Siyah: İbn İshak Bedir Gazvesi'yle ilgili haberde şöyle
der: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve sellem) önünde iki siyah râye vardı;
biri Ali b. Ebî Tâlib'de, diğeri de Ensârdan birindeydi. Abdullah b. Hayyân el-Isfahânî Ahlâku'n-Nebî'de
Hasan'dan şu rivayeti nakleder: Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve sellem)
râye’si siyah olup adı ‘Ukâb’ idi. Buhâri'nin Târîh'inde
Haris b. Hassân'dan şu rivayet nakledilir, “Mescide
girdim, Hz. Peygamberi (Sallallahu aleyhi ve sellem) minberde ayakta hutbe
okurken gördüm. Falan da kılıç kuşanmış olarak ayaktaydı, orada siyah râye’ler
sallanıyordu. "Nedir bu?" dedim, Amr b. Âs'm Zâtü's-selâsil
ordusundan döndüğünü söylediler.”
Yün Râye
Kudâi el-Inbâ'da şöyle
der: Resulullah'ın (sav) ‘e1-Ukâb’ adlı, siyah yünden bir râye’si vardı.
Siyah-Beyaz Çizgili
Kumaştan (Nemire) Râye
Nemire, yünden
çizgili kumaş demektir. Bu kumaşta "hilâl" desenleri olduğu da
söylenir. el-Muhkem'de şu bilgi
verilir: Nemire, hangi renkten olursa olsun nokta (benek) demektir. el-Enmer,
içinde siyah ve beyaz nokta olan şeydir. Nemire ise siyah ve beyaz çizgileri
bulunan kumaş demektir. îbn Cemâa Muhtasaru's-siyer'de şöyle der:
Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve sellem) el-Ukâb denilen, çizgili (benekli,
noktalı) kadifeden siyah renkli dörtgen
bir râye’si vardı.
Livâ’da Ne Yazılı Olduğu
Abdullah b. Muhammed b. Hayyân el-Isfahâni ‘Ahlâku'n-Nebî’
adlı kitabında Büreyde'den şu rivayeti nakleder: "Allah Resulü’nün (Sallallahu
aleyhi ve sellem) râye'si (bayrağı) siyah, liva’sı (sancağı) ise beyazdı."Liva’sının üstünde "Lâ
ilahe illellâh Muhammedün rasûlullâh" yazılı idi.
Allah Resulü’nün Râye'sinin
Adı
Kasım b. Sabit es-Serakustî, ‘ed-Delail’de şöyle der: "Allah Resulü'nün (Sallallahü aleyhi ve sellem) râyesinin adı el-Ukâb idi." Ayrıca Fethu'I-Bârî'de şu bilgi verilir: Denildiğine göre Hz. Peygamber'in (Sallallahü aleyhi ve sellem) el-Ukâb adlı dörtgen siyah bir râye’si ile “Rây’e” adlı beyaz ve muhtemelen biraz siyahı bulunan bir râye’si vardı.
İbn Hacer el-İsâbe'de, Mezîde el-Asariyye'nin özgeçmişini vererek, Ebû Nuaym’da onu anarak kendisinden şu tahricde bulunur: "Resulullah (sav) Ensara râyeler bağladı (çektirdi) ve onları sarı renkte yaptı." İbn Sa'd'ın Tabakât'ında şu bilgi verilir: Süleym kabilesinin elçi heyeti Hz, Peygamber'e (sav) geldiğinde "bizim liva’mızı kırmızı ve parolamızı da 'öncü' yap dediler” o da öyle yaptı.
Sonraki > |
---|